Mixážní pulty
MACKIE ONYX
Výborný analogový mixážní pult "Mackie Onyx Premium console" s možností záznamu produkce do 16ti stop + LR mix, přes počítačové rozhraní Firewire. Efektový rack obsahuje ekvalizéry, dynamické procesory (od firmy Behringer mají vylepšený zdroj, který zlepšuje šumové a dynamické vlastnosti a snižuje vyzařované teplo oproti originálu), programovatelný ekvalizér Akai, multiefektové procesory Lexicon, exciter Aphex 204
YAMAHA 01V96 v2
Digitální mixážní pult Yamaha 01V96 v2 s vestavěnou přídavnou kartou ADAT-16, která umožňuje komunikaci s externími zařízeními přes optické rozhraní ADAT, celkem 3mi vstupy a 3mi výstupy ADAT (každý po 8mi audiokanálech při 48KHz). Mix disponuje celkem 32 vstupy s externími převodníky Focusrite 8in/out(mic,line) / ADAT Toslink. S harddisk-rekorderem Alesis HD24XR je propojen optickými kabely Toslink, čímž je vytvořeno mobilní (i stabilní) nahrávací studio s možností digitálního záznamu do 24stop v kvalitě 24bitů/48KHz nebo 12 stop v rozlišení 24bitů a vzorkování 96KHz.
Mix má parametrické ekvalizéry, gate a kompresor-limiter na všech vstupech. Parametrickými ekvalizéry lze nastavit mnohem přesněji požadovanou kmitočtovou charakteristiku tj. výsledný zvuk, než na běžných analogových pultech, které neumožňují nastavit strmost filtrů (Q). Obsahuje 4 stereofonní efektové programovatelné procesory na úrovni SPX990. Dozvuk typu HALL se mi podařilo na vestavěném procesoru nastavit tak, že je pro použití při ozvučování koncertů velmi podobný programu Vocal-hall generovaným procesorem Lexicon PCM81, který většinou používám při mixu nahrávek.
01V96 má celkem 8 AUX, např. 4 pro vestavěné multiefekty a 4 pro monitorové cesty. Výstupy též disponují parametrickými ekvalizéry a dynamickými procesory. Samozřejmostí je možnost uložení nastavení "scén" do paměti, např. při zvukové zkoušce a jejich následné vyvolání.
Předzesilovače a výstupy v tomto pultu jsou originálně osazeny levnými NJM4570, které způsobují středové, "plechové" zabarvení zvuku, což je slyšitelné při srovnání s preampy Focusrite Octope Platinum. Proto jsem se rozhodl NJM4570 vyměnit za high-endové LME49720. Touto úpravou vzniká o třídu vyšší kvalita zvuku preampů tohoto mixpultu (nesrovnatelná s originálem), ve výškách dokonce "o chlup" lepší, než preampy Focusrite. Zvuk je čistý a zcela bez plechového zabarvení. Toto řešení se v praxi osvědčilo, např. zpěv je čisčí, srozumitelnější, detailnější a při vyšším SPL nemá nepříjemné zabarvení. Tato úprava je také velmi důležitá při použití preampů pro záznam. Již si nedovedu představit používat pro digitální záznam originální převodníky v tomto mixu nebo např. Adat převodník Behringer ADA8000. Pokud není převod A/D realizován při záznamu s nejvyšší možnou kvalitou převodníků, způsobí to nenahraditelnou ztrátu zvukové kvality konečného výsledku nahrávky. Převodníky A/D musí zajistit minimální zkreslení, žádné zvukové zabarvení celého slyšitelného rozsahu (také minimální šum) pro skutečně kvalitní výsledek.